Předprojektová příprava
Chystáte rekonstrukci knihovny, jejího interiéru nebo úplně novou budovu?
Máte pocit nebo přímo signály, že knihovna už nevyhovuje současným představám o příjemném prostoru a působí spíše jako svědek minulosti, že se potřebuje změnit?
Nejste si ale jistí jak na to, kde začít, jaké podklady a informace dodat architektovi, projektantovi, designérovi, zřizovateli, nebo prostě někomu, kdo vám s tím bude pomáhat? Připravte si s námi koncepci rozvoje knihovny. Provedeme vás procesem jejího sestavení, tak, aby vám byl užitečný nejenom výsledek, ale také průběh. Bez ohledu na to, jestli je vaše knihovna malá, větší, obecní či městská, jestli je místem zapomenutým nebo v centru pozornosti, jaký má rozpočet.
Možná koncepci nebudete potřebovat v celé její šířce, jak ji zde prezentujeme. Můžete si vybrat jen některé části, které budete považovat ve vaší situaci za užitečné.
Koncepci rozvoje však nemusíte potřebovat jen v souvislosti se stavbou, rekonstrukcí, úpravami. Může být také východiskem, základním kamenem, který vám pomůže přemýšlet nad změnami a inovacemi ve službách, v provozu, nad novými cestami, kterými se můžete jako organizace vydat, abyste zůstávali platnými a užitečnými hráči v infrastruktuře veřejných služeb, kultury, vzdělávání, veřejného prostoru. Protože společnost i jedinci a jejich způsoby fungování se mění, a žádná služba ani prostor nejsou napořád. Koncepce rozvoje, jako mapa i kompas současně, vám pomůže přizpůsobovat se.
Koncepce rozvoje jako strategický materiál by měl být součástí situací, kdy:
- připravujete argumentaci pro potřebnost změn a inovací (stavby, rekonstrukce, redesignu, úprav, investic, nových služeb aj.)
- připravujete projekt takových změn a inovací
- chcete zjistit a analyzovat, na jaké potřeby různých zúčastněných stran můžete těmito změnami reagovat
- potřebujete inventuru toho, čím knihovna disponuje, co postrádá, jaké jsou příležitosti a překážky jejího rozvoje
- chcete knihovnu ukotvit ve strategii rozvoje obce
- chcete rozvíjet a posilovat vztahy a partnerství s dalšími subjekty
- chcete se umět lépe prezentovat, sdílet vaše hodnoty, vize a cíle
- chcete sjednotit svůj pracovní tým ve sdílené vizi rozvoje.
Bude vás to stát čas a energii, a nejenom vás. Kolik, to záleží na vaší situaci a na účelu, za kterým koncepční materiál vytváříte. Sestavování koncepce v plné šiři, jak jej zde prezentujeme, a který je žádoucí především v situacích stavby nové knihovny nebo v případě její významné rekonstrukce, může představovat půl roku průběžné práce, ale také třeba jen měsíc intenzivní. Zároveň jde o činnost, která může přispívat ke zvýšení sebevědomí organizace, zlepšení jejího obrazu, ke sjednocení a stmelení kolektivu nebo k navázání nových pracovních vztahů.
K práci na sestavování koncepce není potřeba žádných zvláštních ani odborných kompetencí, schopností ani dovedností. Proces, jak jej představujeme, spočívá především v kladení správných otázek a ve zjišťování odpovědí na ně různými způsoby a možnostmi, které doporučíme.
Neměli byste na tom pracovat sami. Jsme přesvědčení, že správný a nejpřínosnější způsob vzniku koncepčního materiálu je participativní. Ve spolupráci nejenom s vaším týmem (pokud je vás víc), ale se zástupci všech zúčastněných stran. (Možná jste se setkali s anglickým označením “stakeholder” - zúčastněná strana, subjekt se zájmem.) To můžou být vaši partneři, nadřízení, současní uživatelé, potenciální uživatelé, obyvatelé obce, jejich skupiny… Bez dialogu a součinnosti s nimi není možné zajistit, že stav, do kterého se rekonstrukcí knihovna dostane, bude zapadat do kontextu a souvislostí místa, ve kterém působí.
Rekonstrukce, redesign nebo úpravy nejsou o výměně nábytku nebo vymalování. Jsou o přehodnocení funkcí organizace a jejích prostor, o zmapování a analýze potřeb, souvislostí a příležitostí. Knihovna se přitom nestaví nebo nerekonstruuje pro současnost, nýbrž na několik dalších desetiletí. Proto je potřeba při koncipování změn pracovat také s výhledy do budoucnosti, sledovat trendy a analýzy vývoje. Vývoje technologií, společenských změn, způsobu poskytování a konzumace služeb, v kultuře, vzdělávání, ve volnočasové oblasti.
Knihovny působí ve stejném prostředí, ve kterém se odehrává řada přelomových inovací, technologických i sociálních. Knihovna by na tyto trendy měla umět reagovat. Některé knihovny mohou jít ještě dál, a definovat samy sebe jako místo, podporující inovace a facilitující právě změny a nové trendy. Proto je důležité, aby byly ochotné a schopné samy se přizpůsobovat. Koncepce jako strategický dokument, i když vytvořený za účelem rekonstrukce nebo stavby, by proto měl být v čase aktualizován, včetně souvisejících výzkumů.
Koncepce v celé své šířce může být poměrně obsáhlým dokumentem. Její obsah jako celek přitom nemusí být důležitý pro každého stakeholdera stejně. Obsáhlost i forma se také mohou lišit v závislosti na jejím účelu. Jinak může vypadat za účelem sebeprezentace organizace před zřizovatelem, kterého možná nemusí zajímat veškeré podrobnosti v oblasti procesů pracovních činností. Jiný obsah může zajímat potenciálního partnera projektu. Architekta přitom bude pravděpodobně zajímat informací maximum.
Je také dobré myslet na to, že ne každý čtenář musí být automaticky motivovaný začíst se do koncepčního materiálu. Za zvážení proto stojí zpracování koncepce, případně jen některých jejích částí, která bude shrnutá do atraktivní formy, čtenáře uvede do kontextu a současně mu prezentuje mu přínosy, které pro něj z četby vyplývají, a motivuje jej tím ke studiu celého dokumentu. Z těchto forem se nabízí např. infografiky, grafy nebo jiné způsoby vizualizací, ať obsahu, vyplývajících procesů nebo plánů. Pro lepší ilustraci, zejména v analytických částech koncepce, se nabízí také doplnění o konkrétní skutečné příběhy lidí, resp. jejich citace, v jejichž situacích knihovna hraje roli.
V neposlední řadě by koncepce měla odkazovat na související dokumenty: strategické dokumenty obce/regionu/stakeholdera, související legislativní dokumenty, nařízení nebo metodiky, případové studie, analýzy realizovaných výzkumů apod.
Úlohou koncepce rozvoje knihovny není vymyslet řešení. Nýbrž vytvořit a dodat kvalitní holistický podklad pro odborníky a partnery, kteří se budou na vymýšlení a realizaci změn podílet. Právě pro co nejucelenější pohled na knihovnu a kontexty, ve kterých funguje, doporučujeme při tvorbě koncepce věnovat pozornost především následujícím oblastem.