Metodické centrum pro výstavbu a rekonstrukci knihoven

Ostatní prostory v knihovně

 

Knihovna, to nejsou jen prostory pro čtenáře a regály s knihami. Důležitou součástí knihovny je již samotný vstup do budovy. Podstatnou součástí jsou i výstavní prostory, které slouží k prezentaci aktivit uživatelů a návštěvníků knihovny. 

V knihovně by se měli cítit komfortně i samotní knihovníci. Ale někdy je jejich pracovní prostor až tím posledním, na co se při zkrášlování knihovny myslí. Pokud byste chtěli něco vylepšit ve vaší pracovní zóně, podívejte se na naše tipy a rady a inspirujte z úprav vašich kolegů.

 

pracovni-prostor-uvod-stranky
 

 

Vstupní prostory

  • nejdůležitější je první dojem, proto je důležité dbát na vzhled vstupních prostor, aby uživatel pochopil, že právě zde je vítán a zde najde to, co hledá...
  • vstup do knihovny musí být srozumitelně a viditelně označen
  • i malý prostor může být funkční – stačí mít si kam odložit deštník, nákupní tašku...
  • za vstupními dveřmi by návštěvníka neměla čekat změť letáků, plakátů a jiných informačních materiálů
  • je vhodné si stanovit, kde bude prezentována knihovna a její akce (vhodný je podlahový stojan) a kde ostatní organizace
  • budujte kvalitní informační zóny, pamatujte na pravdivost, aktuálnost a upravenost informací
  • pravidelně inzerujte i pozvánky na divadelní představení, kulturní a sportovní události či gastrofestivaly, je to o důvod víc, proč uživatel vyhledá knihovnu, neboť mu poskytne mu různorodé informace....
  • Je třeba myslet i na handicapované občany. Podle potřeby prostory knihovny měly být vybaveny zvukovou signalizací, označeny Braillovým písmem a jednoduchými pojmenováními, které ocení mentálně znevýhodnění uživatelé.
  • Chcete zlepšit služby vaší knihovny? Pořiďte si bibliobox, který umožňuje čtenářům vrátit vypůjčené knihy, časopisy a ostatní knihovní položky 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. 

 

Výstavní prostory

  • každá knihovna by měla mít vyčleněné místo, které bude sloužit jako výstavní prostory
  • výstavní plochy je vhodné umístit blízko vchodu nebo ústředních komunikačních prostor, tzn. kde je hlavní průchod uživatelů
  • i sebemenší prostor může posloužit k prezentaci aktivit čtenářů, návštěvníků knihoven i samotné knihovny
  • nenáročné výstavní prostředky jsou různé druhy nástěnek, které jsou snadno přemístitelné
  • další tipy pro prezentaci artefaktů – výstavní stojany, magnetické panely, háčky, lanka, sítě, mřížky, kolíčky
  • nezapomeňte i na vhodné osvětlení výstavních prostor, např. flexibilní bodová světla

 

Makerspace (kreativní prostor)

 

  • makerspaces jsou místa kde se schází jednotlivci či skupiny za účelem sdílení zdrojů, vědomostí, společné práce a tvůrčí činnosti na projektech a DIY lifestyle (do it yourself -udělej si sám)
  • uživatelé si zde mohou zlepšit svou rukodělnou činnost, vyzkoušet si práci s 3D tiskem, opravit si notebook, vylepšit si jízdní kolo, sestavit model letadla apod. 
  • velkou výhodou je práce na společných projektech, kde se v jednotlivých skupinkách za pomoci zkušenějších kolegů
  • tvůrčí prostor je také alternativní možností vzdělávání pro studenty, skvělým příkladem je využití Ozobotů
  • při rozhodnutí zřízení makerspace mohou knihovny prostřednictvím dotačního programu VISK3  získat peníze na nákup rozmanitého vybavení
  • INSPIRUJTE SE:
  • příklad dobré praxe: Kreativní centra Městské knihovny v Praze
  • příklad dobré praxe: Půda - Městská knihovna Polička
  • záznam z prezentace projektu Kreativní laboratoř v Městské knihovně Tišnov
  • více informací v publikaci: Dílny: praktický průvodce pro knihovníky
  • záznam ze semináře SKIP - Jak v knihovnách úspešně provozovat maker space, který se konal v Knihovně Jiřího Mahena v Brně

 

 

Prostory pro zaměstnance

  • při rekonstrukci prostor je třeba zohlednit i zázemí pro zaměstnance, tj. dostatečný pracovní prostor, vybavené kuchyňky vybavené pohodlným sedacím nábytkem, šatny, toalety, popř. sprchové kouty
  • plocha pracovních prostor je stanovena dle počtu zaměstnanců a podle jejich rozsahu vykonávané činnosti (manipulace s dokumenty, administrativní činnost, (tiskárny, skenery, kopírky)
  • k základnímu vybavení kuchyňky patří: lednička, varná konvice, mikrovlnná trouba, sada nádobí včetně příborů
  • podle počtu zaměstnanců je třeba zajistit i úměrný počet míst u jídelního stolu (obvykle 4-6 míst)
  • šatny by měly být vybaveny uzamykatelnými skříňkami, odkládacím stolkem, 1-2 židlemi, zrcadlem a lavičkou na zouvání
  • v kanceláři by měl mít knihovník k dispozici dostatečně velký pracovní stůl s ergonomickou židlí. Součástí je odkládací stůl, šatní a policová skříň atd.